Trends

Trends volgen elkaar super snel op. We zijn heel alert en als de mogelijkheid zich voordoet, spelen we op trends in, maar liever zetten we zelf frisse trends. Op dit moment spelen er vier relevante trends. Ben je nieuwsgierig?

Natuurlijk

Er is veel vraag naar lokale, eerlijke producten. Ze zijn bij voorkeur puur en zonder chemische toevoegingen. Liefst zijn ze 100% natuurlijk en biologisch. Denk aan lokaal versgeperste sappen of dranken die een bijdrage leveren aan de natuur doordat een gedeelte van de opbrengst wordt teruggegeven aan een goed doel. Duurzaamheid telt: consumenten vinden het belangrijk dat boeren niet worden uitgeknepen en dat er verantwoord met de natuur wordt omgesprongen.

Premium it is

De consument is op zoek naar een betere kwaliteit. We zijn ervan overtuigd dat de vraag naar premium producten nog een enorme sprong zal maken binnen de categorie drinks. Consumenten hebben hoge verwachtingen. Ze vinden het okay om meer te betalen voor een product, maar dan verwachten ze echt meerwaarde: een verfijnde smaak, intensere beleving en meer kwaliteit. Handgemaakte, ambachtelijke producten krijgen veel ‘likes’. Daarbij maken persoonlijke verhalen van de makers indruk op de consument die op zoek is naar authenticiteit. Deze trend zien we terug in alle kanalen van on-the-go tot retail.

Gezondheid

Gezondheid is zo’n enorm groot topic, je komt het online en offline overal tegen. En terecht. We moeten ook zeker met gezondheid bezig zijn. Te zoet is echt passé, refreshing is hot. Frisdrank met een lager caloriegehalte is populair. Verder verlangen consumenten fris zonder geur-, kleur- en smaakstoffen. Er is veel vraag naar functional drinks (met bijvoorbeeld vitamines of proteïnen). Dat past helemaal bij de gemakstrend, want op die manier krijg je goede voedingsstoffen binnen zonder er veel moeite voor te hoeven doen. Producten die via een natuurlijke boost extra energie geven en weer opladen, schieten als paddenstoelen uit de grond.

Emotionele waarde

Drankjes zijn niet alleen functioneel, maar hebben ook emotionele waarde. Wat je ziet, is dat mensen bijvoorbeeld een retroflesje kopen. Gewoon, omdat ze dat als kind zo bijzonder vonden. Hippe drankjes worden niet alleen gekocht omdat ze lekker zijn… met zo’n merk wil je graag gezien worden. Als je een tropisch drankje koopt of drinkt, denk je terug aan een geweldige vakantie of misschien aan je familie. Net zoals in de horeca worden nu ook thuis meer kwalitatieve, exclusieve frisdranken gedronken met mooie glazen en garneringen Laten we niet vergeten dat ook de smaaksensatie een perfecte reden is om een drankje te kopen.